Otyłość u dzieci to powszechny problem, z którym próbują walczyć instytucje odpowiedzialne za zdrowie społeczeństwa w wielu krajach, m.in. w Szwajcarii, gdzie, jak oszacowano, co piąte dziecko ma nadwagę. W samej tylko Szwajcarii prowadzonych jest obecnie około 150 projektów, które za pomocą ogólnodostępnych plakatów i broszur informacyjnych mają na celu zwrócenie uwagi dzieci i młodzieży na groźne skutki nadwagi i niezdrowego odżywiania się. Jak twierdzą szwajcarscy eksperci, takie projekty mogą przynieść często negatywny skutek – publiczne poruszanie tematu odżywiania i problemu otyłości u dzieci i młodzieży może doprowadzić do rozwoju zaburzeń odżywiania u osób w tej grupie wiekowej. Czy zatem kampanie promujące zdrowe odżywianie mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc?
Warto podkreślić, że większość kampanii skupia się przede wszystkim na problemach związanych z nadwagą i otyłością. Jednak to zaburzenia odżywiania się, przede wszystkim niedowaga, są bardziej szkodliwe dla zdrowia. Kampanie, które koncentrują się na problemach dotyczących nadwagi i niezdrowego odżywiania się u dzieci, utwierdzają tylko swych odbiorców w tym, że problem zbyt wysokiej wagi dotyczy ich samych. Codzienna konfrontacja z ogólnodostępnymi plakatami (patrz poniżej) sprawia, że dzieci czują się „inne” i mają poczucie, że odstają od społeczeństwa, bo ich wygląd nie spełnia kryteriów idealnej sylwetki. Jak twierdzą szwajcarscy naukowcy, poruszanie tematu jedzenia u dzieci poniżej 12 roku życia przynosi odwrotny efekt – zamiast oczekiwanej pomocy, szkodzi. Używane w szwajcarskich przedszkolach i szkołach podstawowych materiały dydaktyczne dotyczące odżywiania, np. moduł „Nutrikid” (ang. nutrition – żywienie i kid – dzieciak), dzięki któremu pięciolatek może dowiedzieć się, jak długo musi jeździć na rowerku, aby pozbyć się kalorii po zjedzeniu jednego jabłka, okazują się zbędne. Wpajanie dzieciom dobrych nawyków żywieniowych i zapobieganie przyniosą pozytywny skutek tylko wtedy, gdy ma to miejsce już od pierwszych dni życia.
Przykładowe plakaty użyte w kampanii. Napis: „Szwajcaria staje się coraz grubsza. Niewiele potrzeba, by zmienić wiele”.
Napis: „Nie przekarmiaj swojego dziecka. Zdrowy apetyt jest ważny dla rozwoju twojego dziecka. Miej jednak na uwadze odpowiednie porcje i zdrowe dodatki, jak owoce i warzywa. Jeśli kiedyś dziecko miało na talerzu za dużo, pamiętaj, że nie musi on pozostać pusty. Dziecko samo wie, kiedy jest najedzone. Niewiele potrzeba, by zmienić wiele”.